Až do loňského léta jsem neměl potřebu řešit novou loď. BlueM – lodní třída Kursk (350 x 85 cm, 40kg) – vyhovoval prakticky celému spektru mého vodáckého repertoáru. V případě potřeby šla poměrně lehce přidat hákova přední sedačka a rozmnožit ho tak na krátký turistický debl. Ale když šlo do tuhého, zašprajdovaný zvládl i méně technické divočiny typu Labe, Kamenice, horní Lipno…
Vloni jsem však zkusil i ty pravé Čerťáky a ohne sranda. Příliš rychlé, příliš technické na tak těžkou a širokou loď. Už ji šlo jen obtížně urvat, žádné potěšení z jízdy. Co s tím?
A, začít pravidelně posilovat
B, přestat blbnout a trochu se usadit
C, pořídit si něco lepčího
Ano, C je správně! A když něco pořádného, tak proč né rovnou pravý nefalšovaný diwwokovodní OC1? Ale vyskytly se 2 zásadní problémy. Prakticky nikdo sem ty loďky nevozí. A pak závratná cena nového kousku, 40 tisíc a víc za komplet vystrojený OCčko. Ale pro dobrodruhy je zde i varianta brod, tedy individuální dovoz ojetiny ze zahraničí. A o tom bude i následující pojednání.
Amerika
Nejširší výběr a nejnižší ceny bazarových lodí jsou samozřejmě v Americe, prakticky to domovině otevřenek všeho druhu. Asi největší OC web včetně nabídek na prodej ojetin je Cboats.net. Ale je zde jeden velký problém – obrovské tamní pozemní vzdálenosti a k tomu ještě Atlantik, tedy kontejnerová doprava do Evropy. A ve výsledku pěkně tučná pálka za dopravné. Zkušenosti s tím nemám, proto spíš jen pár informací, co jsem pohledal, třeba se někomu hodí.
Našel jsem 2 české firmy, co jsou schopny dopravit sem vysněné OC z amerických přístavů. Možná zvládnou zajistit i tamní pozemní přepravu od dosavadního majitele lodě. Nezjišťoval jsem, to si už musí vyjednat každý sám. Ptal jsem se jich, na kolik by přišla doprava canoe z amerického přístavu až do ČR. Zadané rozměry byly následující: 320x75x40cm (délka x šířka x výška), váha 25kg. Odpovědi zde.
AM HK- cena dopravy z Floridy do Hradce Králové: 8800 Kč ( 20CZK/USD), v ceně není obsaženo: clo, DPH, pojištěni. Dodání kontejnerem cca 2 měsíce
CZ-Ebay- cena cca 480 USD, doba přepravy opět cca 2 měsíce
Ještě pro úplnost:
Shopping USA - nedokáží zajistit, zásilka je pro ně příliš velká.
A to je, co se Ameriky týče, vše. Pokud máte někdo další zajímavé informace nebo linky kolem dopravy větších zásilek ze Severní Ameriky, napište do komentářů, ať je zde co nejkompletnější info.
Velká Británie
Z evropských zemí asi nejvíce zaslíbená OC komunitě. Příčinou je nejspíš nulová jazyková bariéra vůči Severní Americe a též snadná doprava odtamtud. Však jsem si tam také vyhlédl a nakonec i zakoupil svoji plně vybavenou OC1 Prelude od Pyranhy - minimálně jetá, jen povrchové škrábance. Asi si původní majitel nerozumněl s její hravostí :-).
Při hledání své OCjetiny jsem projel spoustu tamních webů. Ale kromě klasických inzerátů jednotlivců (např. výše uvedený cboats.net) jsem objevil jediné stránky, kde lze najít i nějaká jetá OCčka.
Je to jeden z tamních vodáckých prodejců s pobočkami po celé Británii - Brookbank Ltd. Zde jsou jeho aktuální nabídky:
Ojetiny - klasický second hand prodej (případně tesťáky). Sice malý výběr, ale pořád se tam objevuje něco nového, občas dojde i ke snížení ceny. Je třeba sledovat. Zde jsem si pořídil i Prelude (za poslední měsíce se zde protočilo již několik Mohawků, Esquifů a dalších)
Tesťáky - výprodej tesťáků a vystavených OCček ( první odstavec nahoře). RRP-doporučené ceny nových lodí, Offer Price – aktuální ceny ojetin. Je tam (nevím proč) omezení pro kupující, nabídka je totiž určena jen členům tamních kanoistických svazů apod. Ale koupit může i držitel věrnostní karty tohoto prodejce (Brookbank loyalty card). A jak jsem se informoval, lze si ji bez dalších podmínek pořídit na dálku za 4 libry. Takže nic nepřekonatelného.
Nové OC - a nakonec nabídka některých nových kanoí na divokou vodu se slevou 10-20%.
Zkušenost s touto firmou (pobočka Lancaster) jenom dobrá. Rychlá komunikace mailem, obratem zaslány detailní fotky, platba klasickým bankovním převodem (jen 3 dny). Firma Brookbank nabízí zadarmo přepravu lodě na jinou svoji pobočku (pro nás ideálně Londýn) svojí dopravou, akorát to může trvat několik týdnů, závisí na vytíženosti auta. Za úvahu stojí, zda tohoto prodejce nevyužít jako zprostředkovatele (za úplatu samozřejmě – komisní prodej), když bude někdo chtít koupit ojetinu v UK, ale nebude mít plnou důvěru v prodávajícího.
Tak to by bylo zatím vše. Pokud máte někdo doplňující dotazy, prosím do komentářů, ať je to k užitku i pro ostatní. A teď, jak dopravit vysněnou lodičku k nám, jestliže si ovšem pro ni nechcete jet osobně.
Převoz canoe
Výlet do Anglie po vlastní ose je drahý, jen za palivo dáte 6-8 tisíc + minimálně 2 dny strávené na cestě. Lze to zařídit levněji a pohodlněji? Určitě, pokud ovšem věříte prodejci, že poskytl pravdivé informace o stavu a parametrech plavidla. Existuje několik spedičních firem (komunikace česky/slovensky), které v Británii za úplatu kanoi vyzvednou na dohodnutém místě a zajistí dopravu až před váš dům. Jezdí v pravidelné termíny - několikrát měsíčně, celková doba přepravy (od objednání po předání v ČR) zabere několik týdnů.
Zde je můj dotaz a níže odpovědi jednotlivých speditérů:
„Chtěl bych se Vás zeptat, jaká přibližná cena bude za vyzvednutí předmětu v Londýně ( postcode EN9 1AH ) a jeho dopravu do ČR (Praha, 10000). Jedná se o loď, rozměry 290 x 68 x 37cm, váha 22kg.“
Dolphi- přepravu odmítli, rozměry lodi příliš velké
Ertrans - cena 180 GBP (aktuální kurz 31,40 CZK/GBP)
Tetratrans - výsledná cena 71 GBP (tuto firmu jsem nakonec zvolil)
Dohadování s přepravcem
Zvolil jsem Tetratrans kvůli ceně a rychlé komunikaci. Ale jak asi tušíte, někde se ta láce musí projevit. Při prvním dotazu mi stanovili cenu POUHÝCH 31 liber! Tomu jsem samozřejmě nevěřil a znovu opakoval dotaz s důrazem na větší rozměry zásilky. Přišla od nich tedy oprava na 31 liber + 30 za nadrozměr, dohromady tedy 61. To už bylo věrohodnější, takže jsem se s nimi domluvil na zaplacení v CZK při předání v ČR (příplatek 200Kč) a objednal přepravu. A prodejce mojí OC1 Prelude, firmu Brookbank, obratem požádal o přepravu lodě do jejich londýnské pobočky.
Když se ani den před plánovaným odjezdem z Británie speditér neozval, že je vše OK a v běhu, opět ho urguju. A ejhle! Cena zvýšena bez upozornění na 71 liber a v korunách to spočítali dokonce na 2450kč (výrazně nevýhodný kurz). Začal jsem je tedy prudit mailem, ať to vše urychleně vysvětlí. Protože mezitím už byla loď na cestě sem, zavolal mi přímo majitel firmy Tetratrans (podle dosti srozumitelné angličtiny nejspíš Ind) a po skoro 20min konverzaci se dohodli. On uznal, že komunikace z jejich strany nebyla nejlepší, já zase souhlasil s jejich zvýšenou cenou. Prelude dorazila během několika dní a v pořádku.
Jejich důvody zvýšené ceny: loď byla nakonec těžší než deklarovaných 22kg(26), vyzvednutí mimo vnitřní Londýn, nevýhodný kurz CZK/GBP způsobený exotičností naší měny v Británii a proto přirážka jejich banky.
Přes výše uvedené problémy bych se ale rozhodl stejnou firmu pro přepravu zvolit opět. Ten telefonát jejich šéfa byl velmi korektní a vše dopodrobna vysvětlil. Lze u nich zvolit i jiný způsob platby – v librách předem na účet přepravce, ušetříte několik stovek Kč na nevýhodném kurzu. Moje OC1 je docela krátká 290cm, proto nemusí být cena přepravy u delší lodi tak nízká, nebo dokonce mohou odmítnout canoe přepravit pro její přílišnou délku. Je třeba zjistit předem.
A to je asi vše o tom, jak jsem k tuze vratké, ale přesto milované OC1 Prelude přišel. Vyšla mě celkem na 20 klacíků, tak ji rád mít prostě musím :-).
Pokud někdo zvažuje koupi canoe z ciziny, rád pomohu radou nebo zkušeností, bude-li to v mých silách. Dotazy, ale i komentáře a případně zajímavé informace o tom, kde pořídit a jak dopravit ta krásná OCčka sem pište pod článek do komentů, ať z toho mají užitek všichni potenciální zájemci.
Kmochacek
Браузерные игры
(Matthewwed, 6. 6. 2024 8:49)